maandag 15 maart 2010

De tuin!

Sinds drie jaar hebben we een huisje gekocht met een grote tuin, dat was mijn droom! Na twee jaar (zelf) verbouwen trokken we er eindelijk in.
Nu bijna drie jaar later is het tijd voor de tuin!!
Ik droom van een tuintje waar de kids kunnen spelen, schommelen, voetballen, ... een groot grasveld. Enkele weken hebben we dat geregeld, er komt iemand de stronken uitdoen, de tuin omploegen, grond aanvoeren, ... gras!! Dus binnenkort kunnen we daar van genieten. Het zal echt de max zijn als de kids buiten kunnen genieten van het zonnetje en hun speelterrein.

Dan hebben we nog een stukje voor wat dieren en wat groenten. Aangezien ik een echte leek ben, roep ik nu wat hulp in.
We hebben momenteel al enkele kippen en ganzen zitten om een deel van de tuin proper te houden en dat werkt. Af en toe hebben we nog wat eitjes ook, dat is dus goed meegenomen.

Maar nu komt het!!
Ik wil graag groenten en fruit in mijn laatste stukje tuin. (Ik heb vanavond in de regen al 4m² omgespit, trots dat ik ben)
Ik ben reeds voorzien van verschillende soorten bessen: frambozen, rode bessen, zwarte bessen, stekelbes, ...

Nu wil ik dit jaar nog wat groenten zetten, maar het mag niet teveel onderhoud vragen, aangezien mijn dagen al behoorlijk gevuld zijn.
Hoe pak ik dat het best aan. Ik weet dat courgettes en pompoenen gemakkelijk zijn, maar welke groenten zijn nog gemakkelijk te kweken?

Oh ja, mest ... onze buren hebben paarden en natuurlijk ook paardenmest, kan ik dat gebruiken of ben ik beter met iets anders?

Alle tips zijn welkom voor deze beginnende groene vinger.

6 opmerkingen:

  1. Courgette en pompoen zijn idd makkelijk. Maar vooral pompoen neemt wel veel ruimte in.

    Sla en boontjes en peultjes en aardbeien zijn ook makkelijk. Gewoon wat proberen en kijken wat goed gaat.

    Paardenmest is bruikbaar maar koeienmest is wat beter qua voedingsstoffen.

    Klinkt trouwens wel als een te gek huis met al die ruimte en dieren. Voor ons blijft dat meer een droom..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh ik wil dat ook!!! Tof hé!!
    Ik ga de tips hier komen pikken.
    is rabarber ook niet makkelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rabarber heb ik al liggen, dat gaat een dezer de grond in en de nodige bessen ook.
    Ik dacht nog aan prei, pastinaak, andijvie, ... we zien wel wat we er van bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. erwtjes tegen een kale draad. Niet zozeer om een massa-oogst te hebben, maar wel heel leuk voor de kindjes om af en toe te snoepen. (Boter)boontjes lukken ook altijd super.
    Getekend, de tuinkluns!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spinazie kan je al vroeg in het voorjaar zaaien (lees: nu) en dat kan je eerste oogst zijn.

    Eigenlijk zou je een idee moeten hebben van je bodem voor je een groente kiest. Bv bij ons is het kleigrond en helemaal niet zo geschikt voor wortelen en pastinaak. Prei gaat dan wel weer goed, en tomaten in de serre.

    Wij hebben ook veel kleinfruit: bramen, rode bessen, frambozen, stekelbessen, bosaardbeien, aardbeien, rabarber,...

    Wat kruiden zetten kan ook handig en leuk zijn, bv tijm, rozemarijn, laurier, munt, oregano,...

    Mijn advies: niet te veel echt omspitten, maar vanuit je bodem werken.
    Misschien is het handboek ecologisch tuinieren van VELT aankopen of uitlenen in je bib een goed advies: dat is een keigoed boek. Ze hebben ook een versie 'tuinieren voor beginners' en ook dat is alles wat het moet zijn: duidelijk en helder.
    En natuurlijk je tuinbordje van de velt aanvragen als je beslist zonder pesticiden te gaan werken! (als je kindjes ook in de tuin gaan lopen/spelen/eten van de groenten lijkt me dat toch ook de beste optie).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag beginnende tuiner,
    Wij doen alles met de paardenmest. En dat werkt uitstekend.
    Als beginnende tuiner zou ik je aanraden om klein te beginnen en dat te poten wat je zelf leuk en lekker vindt. Vaak kan je kleine plantjes kopen in een tuincentrum, dan hoef je niet te zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen